Criteria volgens Protocol Diagnostiek en Behandeling Dyslexie 3.0 Hieronder vindt u de criteria om een vergoed dyslexietraject te mogen starten per 1 januari 2022. Scores
Uitzondering: De dossiers van kinderen waarbij de derde hoofdmeting valt in januari of februari 2022, mogen beoordeeld worden op basis van de criteria van Protocol 2.0. Voor de dossiers van deze kinderen geldt dat de score D(V-score) op de DMT in combinatie met de score E op Spelling voldoet, mits Spelling op de 2 voorgaande hoofdmetingen een E-score is én DMT op de 2 voorgaande hoofdmetingen een D(V-score) of E-score is. Deze uitzondering geldt voor dossiers van kinderen die zijn ingeschreven in Zeeuwse gemeenten. Ondersteuning Ondersteuning tussen hoofdmeetmoment 1 en hoofdmeetmoment 2: Extra begeleiding in de klas door de leerkracht (ondersteuningsniveau / zorgniveau 2), gericht op lezen OF op lezen en spelling. Daarnaast wordt de ondersteuning op ondersteuningsniveau 1 voortgezet. Ondersteuning tussen hoofdmeetmoment 2 en hoofdmeetmoment 3: Extra begeleiding buiten de klas door een remedial teacher/intern begeleider/leesspecialist OF door een leerkracht/onderwijsassistent onder begeleiding van een remedial teacher/intern begeleider/leesspecialist (ondersteuningsniveau / zorgniveau 3) Minimaal 60 minuten per week, gericht op lezen OF op lezen en spelling. Daarnaast wordt de ondersteuning op ondersteuningsniveau 1 + 2 voortgezet. De ondersteuning wordt bij voorkeur individueel geboden of anders in een groepje van maximaal 4 leerlingen. Co-Morbiditeit In de versies 1.0 en 2.0 van het Protocol Diagnostiek en Behandeling Dyslexie werd gesproken van ernstige enkelvoudige dyslexie en werden kinderen met co-morbiditeit op basis van classificatie uitgesloten van vergoede dyslexiezorg. Deze richtlijn komt met het in gebruik nemen van Protocol 3.0 te vervallen. In geval van co-morbiditeit mag nu wél een dyslexietraject gestart worden en mag een traject Jeugd-GGZ tegelijkertijd naast een dyslexietraject lopen. Dit geldt enkel voor dyslexietrajecten die vanaf 1 januari 2022 gestart worden. Aanmelding Zeeuwse gemeenten We ontvangen graag het meest recente LVS met daarop de niet-methodetoetsen van het kind om te beoordelen of qua scores voldaan wordt aan bovenstaande criteria. Indien voldaan, vragen we school het leerlingdossier voor het kind in te vullen. Het leerlingdossier kunnen scholen hieronder downloaden. Wij zorgen voor de aanvraag bij de gemeente. Brabantse gemeenten Het Samenwerkingsverband beoordeelt het leerlingdossier van school. Wij ontvangen graag het goedgekeurde leerlingdossier met alle bijbehorende documenten én de beschikking van de gemeente. Wij kunnen daarmee de dyslexiezorg bij de gemeente aanvragen.
|
|